Det finns flera sätt som transporten är viktig inom handeln, speciellt när det kommer till företag som levererar produkter till kunder. Ett företag som nu vill bättra sina kundrelationer genom sina leveranser är H&M vars försäljningssiffror dalat markant på senaste tiden – och därför har man nu bestämt sig för att locka kunderna till köp online genom att erbjuda fri frakt.

Det finns många alternativ för företag att leverera produkter på och ett sätt att frakta billigt är genom att använda sig av olika transportföretag såsom Shiplink. Men det är inte enbart till fördel för företagen om frakten är billig, även deras kunder kan dra nytta av detta genom att företagen kan erbjuda fler fraktalternativ i olika prisklasser. Och är det något som föranlett fler köp på nätet så är det erbjudanden om helt fri frakt, vilket också är klädkoncernen H&M:s nya taktik för att locka kunderna till deras webshop.

H&M lockar med fri frakt

En allt vanligare taktik för att locka kunder till sina butiker online är att erbjuda fri frakt och fria returer vilket nu även H&M gör i sin nylansering av sin kundklubb, vilket bland annat Veckans Affärer skriver om. Anledningen bakom denna förändring är butikens långsamma omställning till näthandeln, menar Dagens Nyheter, då konkurrenter såsom Asos och Zalando sedan länge erbjudit sina kunder just detta. Men kommer ändringen att lyckas? Konkurrenten Asos är redan steget före med en ny tjänst om expressleverans som garanterar kunden en leverans redan dagen efter beställningen gjorts, men det är en premiumtjänst som kostar kunden ca. 230 kronor per år för att få tillgång till och har då även obegränsat antal beställningar att kunna genomföra. Dock skriver ehandel.se att det brittiska företaget inte kommer att kunna erbjuda alla svenska kunder denna tjänst, utan att det kommer avgöras av vilket postnummer man bor på. Detta då Asos i dagsläget bara har möjlighet att kunna utföra snabba leveranser till vissa områden än så länge.

3 Fördelar med att erbjuda fri frakt
  • Fler kunder beställer varor
  • Fler köp i webbhandeln
  • Färre returer