Ett trendande försäljningsknep hos många e-handlare är att erbjuda fri frakt och fria returer, men har detta knep åkt på ett bakslag? Ny statistik visar att hälften av alla skor och kläder som köps faktiskt skickas tillbaka – något som faktiskt har negativ inverkan på vår miljö.

Fri frakt för fler köp, ja det stämmer att folk handlar mer när frakten är fri, men en baksida är att fri frakt tillsammans med fria returer också innebär att allt fler produkter som beställs också skickas tillbaka vilket påverkar vår miljö. Nya siffror visar nämligen att hälften av vad som köps inom mode, alltså kläder och skor, skickas tillbaka till försäljaren – och vissa konsumenter har till och med tagit returerna i beräkning när de beställer online. En tjej som Sveriges Radio intervjuar berättar att hon till exempel beställer två storlekar av allt hon handlar på nätet och alltså räknar redan från start med att hon ska utnyttja returen:

”– Absolut, då returnerar jag nästan 70 procent av det jag beställer hem. I och med att vi har en lagstiftning som garanterar mig två veckor fri retur… så då ser jag.. ta hem det i lugn och ro.. jag kanske också vill prova det tillsammans med någonting annat i min garderob. Så att jag ser att det passar, liksom. Å sen går jag i lugn och ro till posten och returnerar paketet.” läs hela reportaget här.

På följdfrågan om vad det är för fel på vanliga provrum svarar hon att det är fel ljussättning där och att det helt enkelt känns bättre att pröva kläderna hemma i lugn och ro utan att behöva kö till provrummen och sedan stå bakom ett tunt draperi som någon sliter och drar i. Och visst är det fler som känner som hon, de distributörer och företag som Sveriges Radio Ekot pratat med uppger att man har returgrader på mellan 30 till 50 procent. Detta är dock något som medför negativa konsekvenser för miljön rörande transporterna uppger forskaren Henrik Pålsson. För vad man kanske inte tänker på är att det handlar om flera olika delar av transport: först ska köpta prylar levereras och ofta till ett utlämningsställe dit konsumenten kanske tar sig med bil, sen kör hem, ångrar sig och vill returnera och ska då ta sig tillbaka till utlämningsstället för att skicka varan som sen återigen ska transporteras till leverantören. Självklart påverkar detta miljön både i form av energiförbrukning och av utsläpp, dessutom ska man sedan ersätta en bruten förpackning när varan är återlämnad och handlar det om kläder så står just även denna för stor del av miljöpåverkan. Så det kan vara något att tänka till kring nästa gång man shoppar online – att bara handla saker man är säker på att man vill behålla, för miljöns skull!